I sanglegen plejes mange forskellige sider af barnet. Både personlige og sociale kompetencer. Barnes musikalitet og sangglæde, dets evne til koncentration og deltagelse i et fællesskab samtidig med stor aktivitet og at kunne bære at være i centrum, eller at andre er det. Deres sprog og ordforråd næres både gennem sangene, men også gennem fingerlegene, som altid er en del af sanglegen.
Ligeledes giver bevægelsen i sanglegen også glæde til kroppen og udvikler barnet motorisk. Indholdet i sangene fortæller også på en kunstnerisk måde barnet noget om livet. Sanglegene følger, for en stor dels vedkomme, årets og naturens rytme, og børnene har en stor sangskat med sig, når de forlader børnehaven.
Den daglige sangleg
Året rundt indeholder den daglige sangleg glade og sjove bevægelseslege, som både udvikler grov- og finmotorik, og som vækker barnets lyst til at bevæge sig til sange, rim og remser.
Det er vigtigt for barnet at opøve hænder og fingrer, så de ”bliver kloge”, bliver gode værktøjer. Der ud over har fingerlege også en indvirkning på sprogudviklingen.
Eksempel på en fingerleg:
Der kom to fugle flyvende
østen for solen og vesten for solen.
De fløj forbi hinanden, men så havde
de glemt at sige goddag.
Så gnubbede de hinandens ryg.
”Goddag, goddag”, sagde Lille Peterspillemand. ”Goddag, goddag” sagde Smukke Peterguldebrand, Lange Peterspillemand, Søde Peterslikkepot.
”Farvel, farvel”, sagde Tykke Petertommeltot.
Alle mine fugle siger: ”Pip, pip, pip”, men skorstensdrengen siger: ”Tit, tit, tit”.
Sang med fingerbevægelser:
Derefter forvandler sanglegen sig til de større bevægelser, hvor hele kroppen er i spil. Vi tramper som elefanter, hopper som harer, kravler ind og ud mellem benene som musen der skal finde et mussehus, vi lister på tå osv. Alt sammen til sang eller remser, som stemmer overens med årstidernes kommen og gåen.
Mange af sangene synger vi i 14 dage; så kommer nye på og andre glider ud. Sangene er både fra den alm. danske sangskat og pentatone sange fra steinerbørnehavelivet.